DUS JIJ DROOMT VAN BANANEN?

Deze keer een glansrijke hoofdrol voor de BANAAN. Ik ben in mijn leven weinig mensen tegengekomen die niet van banaan houden. #Fitgirls zijn soms wat huiverig ten aanzien van de gele vriend wegens het hogere gehalte koolhydraten die hij in de (fruit)schaal legt en de weinig eiwitten, maar daar staat een keur aan belangrijke nutriënten tegenover. En vezels, loads of them. Sigmund Freud, de bekende denker en psycholoog haalde onze lead performer aan in zijn droom-theorieën; wanneer de banaan in je dromen verschijnt, aldus Freud, valt er naar alle waarschijnlijkheid nog een en ander te verbeteren aan je seksleven. De banaan staat hier symbool voor onbewust verlangen. Een iets minder filosofische rol speelt de banaan naast onder andere groot acteurs als Charlie Chaplin en Buster Keaton in fysieke comedy en slapstick. Veelzijdig komediant is de van oorsprong Aziatische vrucht dus wel.

VAL JIJ MEER OP JONG OF OUD?

Bananen zijn gezond. Jongere bananen hebben volgens veel theorieën de voorkeur ten opzichte van de rijpere. Bij de oudere banaan is een deel van het zogeheten resistent zetmeel, wat goede vezels zijn, omgezet naar suikers. Bananen zorgen voor verzadiging, hebben bij gezonde mensen een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel en leveren antioxidanten, mineralen en spoorelementen (mineralen waarvan je maar een heel klein beetje nodig hebt) die van positieve invloed zijn op uiteenlopende lichaamsfuncties. Daarom ga ik je verblijden met een waanzinnig goed bananenbrood recept. Maar voordat je aan het bakken slaat, zal ik je verlossen van een paar prangende vragen.

WAAROM ZIJN BANANEN KROM?

1) Waarom zijn bananen krom? Bananen zijn eigenlijk bloemen. Wanneer de bananen groeien, wordt de bloemtros logischerwijs zwaarder. De tros gaat door de zwaartekracht naar beneden hangen. Maar de tropische vrucht zoekt het zonlicht om verder te kunnen groeien en groeit derhalve krom omhoog. Dit heet negatieve geotropie. Alsjeblieft; weer een fijn woord om indruk te maken bij de koffieautomaat deze week.

2) Is het ongezond om onrijpe bananen te eten? Onrijp is wat anders dan jong. Zoals gezegd zijn jongere bananen zelfs wat gezonder dan hele rijpe. Rijpere bananen zijn echter zoeter, wat ook een voordeel kan zijn voor het gebruik als zoetmiddel in baksels bijvoorbeeld. Ook bevat de oudere banaan meer antioxidanten en is makkelijker op te nemen door de darmen. De jongere banaan bevat meer resistent zetmeel wat functioneert als vezels. En die wil je veel binnen krijgen. Voor sommigen is een jongere banaan weer moeilijker te verteren. Zoals met zoveel voedsel; eet bewust en voel bewust wat het voor je doet. Geen lichaam werkt immers hetzelfde. Krijg je last van krampen en winderigheid; dan zou ik toch voor een wat oudere jongen gaan.

3) Wat is een bakbanaan? Je ziet ze bij de toko, maar de laatste jaren ook bij de gewone supermarkt. De bakbanaan ziet er anders uit en smaakt minder zoet. Ze wordt in veel landen meer behandeld als zeer zetmeel rijke groente en gebruikt als vervanging van aardappelen, rijst, pasta. Rauw zijn ze moeilijk verteerbaar. Ze wordt dus gebakken of gekookt. Gele bakbananen zijn wat zoeter dan groene, ze worden vaak gebruikt voor desserts. Een beetje bakken in kokosolie en wat kaneel en honing erop! Heerlijk.

4) Waar vind ik het beste ‘bananen verkleed-pak’? Misschien wel de meest urgente vraag toch?! Ome Bol.com heeft een knapperd voor een heel zacht prijsje. Zoals gezegd is de banaan een allemansvriend, dus met deze carnavalsoutfit zit je gebakken! Over bakken gesproken. Het volgende bananenbrood heb je zo gemaakt. Vries wat plakken in en je hebt een heerlijk en gezond tussendoortje voor het grijpen! Bon Appetit!

-X- Beebee

Beebee’s Bananenbrood (Vegan).

Ingrediënten:
– 3 middelgrote rijpe bananen.
– 100 gram havermout.
– 80 gram meel (bijv: volkoren tarwemeel/ speltmeel/ roggemeel/ rijstebloem/ kastanjemeel/ boekweitmeel/ amandelmeel)
– ei-vervanging: 3 eetlepels chia zaad en 3 eetlepels lijnzaad vermengen met +/- 6 eetlepels water.
– scheut (soya-)yoghurt.
– 2 theelepels bakpoeder.
– 3 eetlepels agave siroop/ honing/ ahornsiroop of ander favoriet zoetmiddel.
– theelepel kaneel, theelepel gemberpoeder, theelepel vanille.
– naar wens zaden/pitten (ik gebruik vaak zonnebloempitten).
– naar wens stukjes gedroogd fruit als rozijnen, vijgen of abrikozen.
– snufje zout.
– eventueel een beetje abrikozenjam zonder toegevoegde suikers (van het merk St. Dalfour bijvoorbeeld, bij de AH en jumbo verkrijgbaar).

How to:
1) Verwarm de oven op 175 graden.
2) Meng in een schaaltje het chia zaad en lijnzaad met het water en laat even staan.
3) Prak de bananen fijn tot een smeuïge massa in een andere schaal.
4) Voeg het zoetmiddel aan het bananen mengsel toe.
5) Voeg de yoghurt toe aan het bananen mengsel.
6) Voeg de rozijnen of ander gedroogd fruit toe aan het bananen mengsel.
7) Meng in een andere kom het meel, de havermout, kaneel, gemberpoeder, vanillepoeder, bakpoeder, snufje zout, zaden en pitten.
8) Schep het chia- en lijnzaad mengsel door het bananen mengsel.
9) Schep het droge meel-mengsel luchtig door het natte bananen mengsel.
10) Schep het beslag in een siliconen-cake vorm en bestrijk de bovenkant met een laagje abrikozen-jam.
11) +/- 45 minuten in de voorverwarmde oven en daarna volledig laten afkoelen.

© Foodbarleeuwarden © Soups & Salads | Webdesign by Brandsz.nl